اخذ نشان حلال در کرج

اخذ نشان حلال در کرج

حلال علامت تجاری ای می باشد که برای نشان دادن روش های فرآوری کالا یا محصولی که با کیفیت اصولی بوجود آمده است. و کلا این نشان برای نشان دادن این امر می باشد که کالا یا محصول، بطور صحیح، اصولی و علمی تولید شده است ( عمدتا این علامت تجاری، در محصولات و نوشیدنیهای خوراکی می باشد.) این نشان ابتدا در کشور مالزی بر روی محصولات غذایی ارائه شد. و چند سال پس از آن درسالهای اخیر بشکل یک علامت جهانی از سوی کشورهای اسلامی معرفی گردید. چنانچه از سوی کشورهای دیگر غیر مسمان نیز استقبال بالایی از این علامت تجاری شد.

حوزه های محصولات حلال در کرج
  1.  غذایی.
  2. دارویی.
  3. مواد بهداشتی.
  4. مواد آرایشی.
  5. توریسم و موسسات مالی.

نشان حلال چیست؟

از جمله نشان های که بر روی محصولات حک و درج شده است معمولا محصولاتی از قبیل آرایشی ، غذایی ، نوشیدنی ، … می باشد .درج این نشان بر روی این محصولات مصرف کننده را تضمین می کند که محصول از لحاظ شرعی بلامانع می باشد . این نشان مورد توافق کشور های اسلامی بود هاست می توان گفت اولین باری که ایده در جهان رونمایی شد توسط کشور مالزی می باشد.

نشان حلال بر روی محصول ، از مواردی است که به مصرف کننده تضمین می دهد این محصول مطابق با مواد اولیه که موازی با دین اسلام و شرع  باشد ساخته شده است . هم چنین کلیه مراحل ساخت و تولید و محیاسازی و بسته بندی و انبارداری ، در تماس با موارد غیر شرعی نباشد . یا دبین صورت که در مرحل تولید در مجاروت تماس اینگونه موارد غیر شرعی نباشد .  

کاربرد نشان حلال در کرج 

اخد نشان حلال برای موضوعاتی ذیل کاربرد دارد از جمله :

الف – از جمله مواردی که منشأ مواد اولیه آنها مستی آور و یا حیوانی باشد از جمله این مواد ها : اقسام مواد افزودنی ، نگهدارنده ، طعم دهنده، قوام دهنده و مانند آن با پایه حیوانی و مستی آور مانند ژلاتین ، مایه پنیر، آلبومین و ترکیبات آنزیمی باشد.

ب- از جمله موارد و فرآورده های غذایی که در تولید فناروی آنها به صورت ناچیز و خیلی کم از مواد مصرفی اولیه و لازم التزاید افزودنی ها باشد و منبع آنها حیوانی و مستی آور باشد این فراورده ها میتواند شامل : انواع فراورده های گوشتی،لبنی، ، روغنی ، آشامیدنی و فراورده های تخمیری و الکلی و مشتقات آنها باشد.

پ- مواد اولیه ، افزودنی ها و فرآورده های غذایی که ممکن است در هر مرحله از زنجیره غذایی با مواد نجس یا غیر حلال در تماس باشند. این مراحل می تواند شامل دریافت،آماده سازی ،فراوری ،جداسازی ،استحصال ،استخراج ،تعیین ،بسته بندی ،برچسب گذاری ،علامت کذاری ،کنترل،جابجایی،حمل ونقل ، توزیع ،انبارش ،عرضه و سرو کردن غذای حلال و محصولات آن از جمله اجزای تشکیل دهنده مواد غذایی و ترکیبات کمک فراوری کننده باشد.

ت-در روش تولید برخی از مواد اولیه و فرآوردههای غذایی احتمال دارد که به صورتی باشد که منتج به تغییراتی در حلالیت ماده غذایی گردد. مانند آب انگور که بر اثر جوشیدن تا قبل از تبخیر دو سوم آن حرام می گردد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ نشان حلال در کرج

  1. الزامی است برند شرکت ارائه داده شود .
  2. از موارد اجباری پروانه استاندارد می باشد .
  3. از وزات صنایع پروانه بهره برداری اخذ گردد و ارائه آن الزامی است .
  4. گواهینامه های بین المللی و ایزوها از جمله استانداردهای ۲۲۰۰۰ .۹۰۰۱٫.
  5. عرضه پروانه بهره برداری بهداشت.
  6. عرضه پروانه بهداشت مجوزی که ناظر شرعی در مورد کشتارگاه می دهد.
  7. در مورد کشتارگاه ها ارائه پروانه دکتر دامپزشک.
  8. الزامی است ثبت شرکت انجام شود و شماره ثبت را ارائه دهد.
  9. عرضه پروانه ساخت محصولات.
  10. فلوچارت تولید و بسته بندیه ، نام هر یک از محصولات و میزان تولید هر کدام.
  11. ارسال اسامی ترکیبات اصلی و افزودنی های محصولات و منابع تهیه هر یک از آن ها ، فرآیند تولید هر بخش ، منابع آب مورد استفاده و مدارک مربوط.

مزایای اخذ نشان حلال در کرج

اخذ نشان حلال به مصرف کنندگانی که مسلمان می باشند به منظور حلال بودن و هم چنین سلامت محصول اطمینان می دهد که این محصول به صورت حلال می باشد.از دیگر مزایای اخذ نشان حلال می توانیم به موارد ذیل اشاره نماییم:

  1. با اخذ نشان حلال دستیابی به بازارهای مصرف مسلمانان محقق می شود.
  2. با اخذ نشان حلال جهانی می شوید و در صادرات مزایای رقابتی ایجاد می کنید.
  3. با اخذ نشان حلال سیستم مدیریت بهتر می شود.
  4. با اخذ نشان حلال  به دلیل اعتبار برند فروش بیشتر و توسعه می یابد.

شایان ذکر است همه ی مراجع قانونی کشور که با زنجیره ی غذایی در ارتباط می باشند قادر می باشند از این نشان حلال استعمال کنند.

مراحل اخذ نشان حلال در کرج

کلیه مدارک فوق را آماده کرده و الزامی است نسخه برابر اصل آن را هم تهیه کنید به اداره سازمان حلال تحویل داده شود . کارشناسان آن سازمان مدارک متقاضی را از مراجع و سازمانهای دیگر استعلام گرفته هم چنین کارشناسانی را جهت بازدید به خط تولید اعزام می شوند . در این صورت متقاضیان با کارشناسان همکاری لازم را انجام می دهند.سپس بعد از بازدید کارشناسان و بررسی های لازمه،متقاضی جهت پرداخت واریزی هزینه صدور گواهی اقدام می کند.

بر روی سایت جهانی حلال می توان مبلغ را مشاهده و واریزی انجام شود . در صورتی که موارد با تأییدیه کارشناسان باشد گواهی نشان حلال صادر می شود که اعتبار این گواهی یکساله می باشد .در صورت اتمام دوره یکساله اعتبار تمدید آن به صورت ثبت آن بازدید و تأییدیه کارشناسان صورت می گیرد.

در انتها خاطر نشان می شویم که در صورت مواجه شدن با هر سوال یا مسئله ای می توانید با مشاوران و کارشناسان گروه ثبت پایش تماس بگیرید و از راهنمایی های آن ها بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *