نقل و انتقال سهام

ما در این مقاله می خواهیم درباره نقل و انتقال سهام مطالبی را ارائه نماییم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سهام چیست؟

سهام قسمتی از سرمایه و دارایی شرکت سهامی می باشد که معین کننده میزان شراکت و تعهدات ومنفعت های مالک آن در شرکت سهامی است.برگه سهم،سندی قابل معامله می باشد که نماینده تعداد سهامی می باشد که مالک آن در شرکت سهامی دارد.این امکان وجود دارد که سهم با نام و بی نام باشد.

نحوه انتقال سهام

جهت نقل و انتقال سهام در این شرکتها ملزم به ارائه سند رسمی نیست.ولی بر اساس مواد قانون تجارت مربوط به این موضوع، انتقالات سهام دارای تشریفاتی است چنانکه با این تشریفات قید شده در قانون منتقل نشوند این انتقال از دید شرکت و اشخاص ثالث اعتباری نخواهد داشت شایان ذکر است سهام شرکتهای سهامی عام در بازار بورس قابل معامله و فروش توسط کارگزار میباشد که این عمل میتواند از طریق شخص حقیقی یا شخص حقوقی انجام گردد.

انتقال سهام با نام

منتقل نمودن سهام با نام میباید در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت و به امضای نماینده قانونی یا وکیل رسیده باشد و منتقل کننده هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت مابقی مبلغ باقی مانده نداشته و این تکلیف به عهده انتقال گیرنده می باشد تاکیدا بایستی دانست چنانچه این نقل و انتقالات سهام با تشریفات مقرر در قانون انجام نگردد در قبال اشخاص ثالث و شرکت دارای هیچ اعتباری نیست. 

انتقال سهام بی نام

در دست داشتن سهام بی نام، نشان دهنده مالکیت شخصی است که سهم بی نام را در دست دارد در واقع نوعی سند در وجه حامل می باشد و توسط خود این اشخاص می توان آن را انتقال داد و نیازمند هیچ گونه تشریفات خاصی نیست. 

سهام غیر قابل انتقال

سهامی هستند که به عنوان وثیقه در صندوق شرکت گذارده میشود که این سهام، سهام با نام میباشند که تا هنگام تسویه حساب شرکت توسط مدیر شرکت در شرکت بدون انتقال باقی می مانند و غیر قابل انتقال هستند. و مدیران شرکت می بایستی مقدار سهام تعیین شده در اساسنامه شرکت را در دست داشته باشند تا ضمانتی برای جبران خسارات احتمالی قصورات مدیران یا شرکا باشد. 

انتقال سهام به شرکت

مطابق قانون هیچ شرکتی مجاز به خریداری سهام های خود نمی باشد. لیکن خرید سهام مادر بوسیله شرکت زیرمجموعه بدلیل اینکه هر کدام از انها دارای شخصیت حقوقی مجزایی میباشند امکان پذیر است.خرید سهام در حال استهلاک ممکن است به این دلیل که ارزش سهامی که در حال مستهلک شدن میباشد از اندوخته های اختیاری به حساب می آید.

اجاره سهام شرکت

نظر قضات درمورد مقوله اجاره سهام بر این است که حق سهامدار حق دینی است و به این دلیل نمی توان آن را به دیگری واگذار نمود

مدارک لازم جهت نقل و انتقال سهامی شرکت

  1. رونوشت آگهی تاسیس.
  2. رونوشت روزنامه رسمی تاسیس.
  3. رونوشت مدارک هویتی ( شناسنامه و کارت ملی) کله سهامداران فعلی و جدید.
  4. رونوشت آگهی آخرین تغییرات(چنانچه تغییراتی باشد)

مراحل نقل وانتقال سهام 

  1. صورتجلسه مجمع فوق العاده شرکت که به امضای خریداران وفروشندگان سهام رسیده باشد.
  2. برگه صورتجلسه با مستندات شناسایی خریدار وفروشنده و روگرفت روزنامه آخرین تغییرات مدیران و برگه درخواست انتقال سهام دارایی راجع به تصفیه حساب با مالیات نقل وانتقال سهام تقدیم گردد.

تبصره: حضور فیزیکی خریدار وفروشنده به منظورامضای انتقال ضروریست بجز در مواردی که حضور وکیل الزامی باشد.

با ثبت اطلاعات درخواستی سامانه اداره ثبت شرکتها و دریافت برگه رسیدی که موید پذیرش باشد + در طول مدت 3 روز اسناد را بصورت پستی به دست اداره ثبت شرکتها برساند. و پس از مرقوم نمودن بارکد پستی در سامانه اداره مربوطه مدت یک هفته بطول میانجامد تا سایت آن را تایید نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *