مجمع عمومی موسس چیست

مجمع عمومی اجتماع شرکاء شرکت و مجموع اشخاصی است که شخصیت شرکت را به وجود آورده‌اند و شخصیت حقوقی شرکت بسته به وجود آن‌ها است. این مجمع بالاترین مرکز قدرت و تصمیم‌گیری شرکت و تعیین کننده مقررات آن می‌باشد.

مجمع عمومی به اجتماع شرکا شرکت و مجموع اشخاصی گفته می شود که شخصیت شرکت را به وجود آورده اند و شخصیت حقوقی شرکت وابسته به وجود آن ها می باشد.مجمع عمومی بالاترین مرکز قدرت و تصمیم گیری شرکت و تعیین کننده مقررات و قوانین آن می باشد.مجمع عمومی مشتمل بر مجمع عمومی عادی،مجمع عمومی فوق العاده،مجمع عمومی موسس می باشد.ما در این مقاله برآنیم تا در خصوص مجمع عمومی موسس مطالبی را به شما عزیزان ارائه نماییم.

مجمع عمومی موسس شرکت سهامی مجمعی می باشد که در شرکت سهامی عام با حضور تشکیل دهندگان و تاسیس کنندگان و پذیره نویسان شرکت تا قبل از انتخاب نخستین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت به منظور فراهم نمودن شرایط ثبت و ثبت شرکت تشکیل می شود که با انتخاب نخستین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت ماموریت آن پایان یافته و شخصیت حقوقی آن به آخر می رسد.
مجمع عمومی موسس نخستین مجمعی می باشد که در آن ضمانت کنندگان سهام شرکت حاضر می شوند تا پایه و اساس شرکت را تصویب و تایید نمایند.

مجمع عمومی شرکت به سه قسمت تقسیم می‌شود:

  • مجمع عمومی مؤسس
  • مجمع عمومی عادی
  • مجمع عمومی فوق العاده

این مجمع قبل از تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام و در تمام مدت فعالیت شرکت فقط یک بار و آن هم با حضور تمام مؤسسین و پذیره نویسان تشکیل خواهد شد. حضور عده‌ای که لااقل نصف سرمایه شرکت را تعهد نموده‌اند ضروری است.در صورتی که در این مجمع عده کافی (دارندگان بیش از نصف سرمایه) حاضر نشوند، مؤسسین مجمع دیگری دعوت می‌نمایند. در مجمع دوم حضور یک ثلث دارندگان سرمایه شرکت ضروری است. در صورتی که باز هم عده کافی برای شرکت در مجمع مؤسسین حاضر نشوند در نوبت سوم آخرین مجمع عمومی دعوت می‌شود.

وظایف مجمع عمومی موسس

وظایف مجمع عمومی موسس به قرار زیر است :

  1.  رسیدگی به گزارش موسسین و تصویب آن و همچنین احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت و تادیه مبالغ لازم.
  2. تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورت لزوم اصلاح آن.
  3.  انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت.
  4.  تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد شد.

ماده ۷۵ اصلاحی قانون در این باب چنین مقرر داشته:

اگر در اولین دعوت اکثریت مذکور حاصل نشد مجامع عمومی جدید فقط تا دو نوبت توسط مؤسسین دعوت می‌شوند مشروط بر این که لااقل بیست روز قبل از انعقاد مجمع، آگهی دعوت آن با قید دستور جلسه قبلی و نتیجه آن، در روزنامه کثیرالانتشاری که در اعلامیه پذیره نویسی معین شده است منتشر گردد. مجمع عمومی جدید وقتی قانونی است که صاحبان لااقل یک سوم سرمایه شرکت در آن حاضر باشند.

در هر یک از دو مجمع بالا تمام تصمیمات باید با اکثریت دو سوم آراء حاضرین اتخاذ شود. در صورتی که در مجمع سوم اکثریت لازم حاصل نشد، مؤسسین عدم تشکیل شرکت را اعلام می‌دارند.

نکته: در شرکت سهامی خاص تشکیل مجمع مؤسسین الزامی نیست.

در انتها خاطر نشان می شویم که در صورت مواجه شدن با هر سوال یا مسئله ای با مشاوران و کارشناسان گروه ثبت پایش در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *