اخذ کد اقتصادی در کرج

به موجب قانون تصویبی در سال 73 در مورد تمام کسانی که به امر تولید محصول و عرضه خدمات مشغول هستند میبایستی دارای کد اقتصادی باشند و همه فاکتورهای خرید و فروششان میبایستی کد اقتصادی داشته باشند علتی که برای این قضیه وجود داشت این بود که دولت بتواند براحتی سود حاصله از خرید و فروش این افراد را محاسبه نماید تا با به دست آوردن سود آن، مالیات دقیقی را از فعالیت این افراد دریافت نماید.

همچنین وجود کد اقتصادی، به سازمان امور مالیاتی این امکان را می دهد با سهولت دفترهای قانونی، فاکتورها، و صورتحسابهای موجود را بررسی نماید.

کد اقتصادی چیست؟

شماره اقتصادی شماره ای می باشد که در اصطلاح با نام کد اقتصادی شناخته می‌شود پس از سپری نمودن مراحلی که مطابق قانون وضع شده است به وسیله ی اداره‌ی دارایی در مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر می‌شود.به عبارت دیگر هر شرکت به یک کد اقتصادی نیاز دارد. کد اقتصادی شیوه ی عملکرد یک شرکت (خدمات – خرید و فروش) را که در قراردادها و فاکتورها ذکر می‌شود را مشخص می‌کندشایان ذکر است که کد اقتصادی برای شرکت‌ها اجباری است.

کد اقتصادی فعلی در سیستم جامع مالیاتی هیچ کارکردی ندارد، پس به همین منظور نیاز به دریافت کد اقتصادی جدیدی امری غیر قابل اجتناب است.

مراحل دریافت کد اقتصادی در کرج

کد اقتصادی شماره ای 12رقمی است که برای فعالیت های اقتصادی و مالی معین گردیده و برای دریافت آن بایستی به نهاد امور مالیاتی و دارایی مراجعه نمود. وجود کد اقتصادی برای روند فعالیتهای اقتصادی الزامیست. تاجران اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی برای امر واردات و صادرات نیازمند به این کد میباشند و همچنین وجود این کد برای دریافت کارت بازرگانی نیز الزامیست.

بدون این کد، کارت بازرگانی به شخص اعطا نمیگردد. و عدم وجود این کد، موجبات به هم ریختن امور تجاری را برای فعال اقتصادی فراهم میکند. جهت اقدام به اخذ این کد، میبایستی اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی در واحد مالیاتی ای که محل شرکت به آن حوزه مالیاتی موبوط می شود نمود.

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی در کرج

1_ تمامی اشخاص حقوقی که مشغول به تولید، پخش، مونتاژ و نیز فعالیت های خدماتی میباشند.

2_ تمامی اشخاص حقیقی که مشغول به تولید، پخش، مونتاژ و نیز فعالیت های خدماتی میباشند و مجوز فعالیت از مرجع مربوطه را برای فعالیت خویش دارند.

3-  تمامی اشخاص مذکور بندهای 1، 2، 4 ماده‌ی 2 قانون مالیات‌های مستقیم اسفندماه 66.

تبصره‌ی:  منظور از پروانه کسب و کار مراجع مربوطه، تمامی جوازهایی است که از اتحادیه های صنفی، وزارتخانه ها، اتاق تعاون و معادن و بازرگانی و مابقی نهادهای صاحب سمت دریافت می گردد.

اشخاص غیر مکلف به اخذ کد اقتصادی در کرج

1_ اشخاص حقیقی ای که در زمینه های هنری من جمله کارگردانی، و زمینه های فعالیتی وابسته مانند طراحی، نقاشی، نوسیندگی، گرافیک و.. مشغول به کار میباشند.

 2 –  مساجد و تکایا

3_ افرادی که در زمینه پیمانکاری مشغول به کار هستند و مشمول شرایط بند 2 الف دستورالعمل مربوط نمی باشند بدین شرط که میزان بهای قراردادی وی یا مبلغ دریافت شده این شخص در طول یکسال شمسی، بیش از 5 میلیون تومان نباشد.

مدارک اخذ کد اقتصادی در کرج

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد اقتصادی برای افراد حقیقی

  • تکمیل فرم اطلاعات فردی 
  • رونوشت شناسنامه 
  • اصل و روگرفت فیش واریزی 
  • وجود مجوز فعالیت در زمینه فعالیتی و یا سند محلی که در آن مشغول می باشید.
  • سه عدد عکس، که در صورت وجود کد اقتصادی، میبایستی پشت نویسی گردد. و در صورت عدم وجود کد اقتصادی، فقط مشخصات فردی قید گردد.
  • روگرفت کارت اقتصادی و رونوشت فیش پرداختی برای افرادی که شماره ی اقتصادی دارند و ارائه به اداره مالیات

مدارک مورد لزوم جهت دریافت کد اقتصادی برای افراد حقوقی :

  • فرم مشخصات فردی
  • سند واریز بانکی
  • اگهی تاسیس روزنامه

مراحل دریافت کد اقتصادی جدید در کرج

  1. مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی
  2. در منوی سمت راست صفحه گزینه " ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی" را کلیک و در روی گزینه "ورود به سامانه " را انتخاب نمایید.
  3. انتخاب گزینه پیش ثبت نام کد اقتصادی .
  4. تکمیل اطلاعات ابتدائی در خواستی و ذخیره آنها.
  5. چنانچه با گذراندن این مراحل و صحیح بودن نشانی و کدپستی و … پس از مدت زمانی رمز و کد کاربری از طرف اداره مالیاتی ارائه میشود.
  6. با دریافت رمز و کد کاربری مرحله 1 و 2 را تکرار و پس از ان مرحله 7 اعمال گردد.
  7. پس از طی مرحله های 1 و 2 گزینه ثبت نام کد اقتصادی انتخاب گردد و بر اساس اطلاعات درخواست شده کامل و ذخیره گردد.
  8. این مرحله، قسمت پایانی ثبت نام کد اقتصادی میباشد که در صورت عدم وجود هیچ مسئله و مشکلی، کد اقتصادی صادر شده را دراین قسمت میتوان مشاهده نمود.
  9. به منظور پیگیری وضع ثبت نام کد اقتصادی میبایستی پس از طی مراحل 1و 2 و انتخاب گزینه پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی و وارد نمودن رمز و کد کاربری از آخرین وضعیت اعمالی بر کد اقتصادی خویش آگاهی پیدا نمود. و چنانچه خطا یا مشکلی در سایت راجع به ثبت کد اقتصادی مشاهده شد میبایستی اقدام به رفع آن نمود.
تخلفات مربوط به کد اقتصادی  در کرج
  1. استفاده از کد اقتصادی دیگران غیر قانونی می باشد.
  2. استفاده از کد اقتصادی تقلبی و ساختگی
  3. عدم درج کد اقتصادی در فاکتور و صورتحساب

در صورت عدم رعایت قوانین مربوط به کد اقتصادی جرایم زیر شامل حال شخص متخلف می شود :

  1. بار اول به میزان دو برابر مبلغ معامله صورت گرفته اخذ جریمه میگردد.
  2. بار دوم مکان پلمپ میگردد و یا به مدت سه ماه اجازه فعالیت نخواهد داشت.
  3. بار سوم به مجازات حبس تعزیری از سه تا 6 ماه محکوم میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *