انتقال سهام شرکت سهامی خاص در کرج

شرکت سهامی خاص چیست؟

شرکت سهامی خاص شرکتی می باشد که میان سه نفر یا بیشتر که به طور معمول از دوستان و آشنایان همدیدگر می باشند تشکیل می شود که سرمایه و دارایی شرکت به وسیله موسسان آن فراهم می شود و در آن پذیره نویسی و مجمع عمومی موسس وجود ندارد.در هنگام تاسیس باید 3335درصد از سرمایه شرکت به وسیله همه اعضا در حاب مخصوصی در بانک واریز گردد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص

  1. دو رونوشت از اظهارنامه کامل شده.
  2. دو رونوشت از اساسنامه کامل شده.
  3. فرم تعيين نام به ترتيب اولويت نام هاي پيشنهادي کامل شود و فيش واريزي ارائه گردد.
  4. ارائه اصل گواهي بانکي مبني بر پرداخت سرمايه تعهدي(حداقل 35% سرمايه)به همراه فيش واريزي.
  5. ارائه اصل مجوز فعاليت از مراجع ذيربط در مواردي که ثبت موضوع به مجوز نياز داشته باشد.
  6. ارائه رونوشت برابر با اصل مدارک احراز هويت سهامداران، مديران و بازرسان.
  7. ارائه اصل گواهي عدم سوءپيشينه جهت اعضاء هیأت مديره، مديرعامل و بازرسان الزامی است.
  8. ارائه دو رونوشت از صورتجلسه مجمع عمومی موسسين.
  9. ارائه دو رونوشت از صورتجلسه هيأت مديره کامل شده.
  10. ارائه اصل وکالتنامه وکيل دادگستریچنانچه ثبت شرکت توسط وکيل صورت بگیرد الزامی است.

با توجه به واگذاری نقل و انتقال سهام ها را به دو دسته تقسیم می کنند.نخست سهامی که نمی توان واگذار کرد و قابل نقل و انتقال نمی باشد و دوم سهامی که می توان آن را به دیگری انتقال داد.

سهام غیرقابل انتقال

با توجه به ماده ۱۱۴ ل.ق. ، مدیران براساس اساسنامه بایستی ، آن تعداد سهامی را داشته باشند که اندازه ی آن نبایست از تعداد سهامی به منظور رای دادن در مجامع عمومی کمتر باشد. این سهام  به عنوان ضمانت ضررهایی محسوب می شود  که ممکن است از جانب مدیران برای شرکت ایجاد شود. این نوع سهام قابلیت نقل و انتقال ندارد و تا هنگامی  که مدیر بدهی های  دوره ماموریت  خود را  در شرکت پرداخت نکرده است ، سهام ذکر شده  در صندوق شرکت بعنوان ضمانت باقی خواهد ‎ماند.

ماده ۱۹۸ ل.ق. بیان  می‎ نماید  که خریداری نمودن سهام شرکتی به وسیله ی خود شرکت ممنوع می‎باشد. هم چنین خریداری نمودن  سهام شرکت اصلی از جانب شعبه‎ها‎ی شرکت که شخصیت حقوقی مستقلی را دارا می باشند بلا مانع است. از طرف  دیگر خریداری نمودن  سهام به وسیله ی  شرکت جهت از بین رفتن سهام امری غیر منطقی به شمار نمی رود زیرا در از بین رفتن  سهام سرمایه، تغییرو تحولی به وجود نمی آید  بلکه ارزش سهام  از بین رفته از پس انداز های اختیاری یا سود ی که قابلیت تقسیم شدن را دارد پرداخت می‎گردد.

سهام دارای قابلیت نقل و انتقال

-انتقال سهام بانام در کرج

به منظور آن که سهامی منتقل شود بایستی به وسیله ی شرکا صورتجلسه ای تنظیم شود و ذیل آن ها را تمامی شرکا امضا کنند. در صورتی که سهام شرکت بانام باشد سهامداربایستی  قبل ازآن که سهام خود را واگذار کند به حوزه مالیاتی که شرکت در آن قرار دارد ، به منظور پرداخت نمودن  مالیات مربوط به انتقال سهام مراجعه نماید. بعد از این مرحله تایید نامه ی پرداخت مالیات را از اداره دارایی تحویل بگیرد  و به اداره ثبت شرکت‌ها تسلیم نماید تا پروسه انتقال سهام تکمیل شود . در حقیقت واگذار نمودن  و انتقال دادن سهام بانام به سپری کردن  مراحل و تشریفات اداری نیازمند می‎باشد.با توجه به  ماده ۴۰ ق.ت.، انتقال سهام بانام بایستی در دفتر ثبت سهام شرکت انجام شود وبایستی اسناد مربوط که در دفتر ثبت موجود می باشد را واگذارکننده یا نماینده قانونی او به امضا برساند.

-انتقال سهام بی‎نام در کرج

در صورتی که سهام شرکت بی‌نام است ، نیازی به مراجعه حضوری در اداره دارایی جهت پرداخت مالیات شرکت نمی باشد بلکه فرایند نقل و انتقال با تنظیم نمودن  صورتجلسه جهت انجام این امرامکان پذیر  می باشد. در این نوع واگذاری، مراحل انتقال سهام در سریعترین و کوتاه ترین  زمان ممکن انجام می شود منوط به این که قبل از آن که به واگذاری اقدام نمایند صورتجلسه بی‌نام کردن سهام انجام شده باشد و سپس مرحله نقل و انتقال انجام شود. در حقیقت  با این روش می‌توان در مدت زمانی اندک وبا صرفه جویی در هزینه و بدون آن که  تشریفات اداری صورت بگیرد  به واگذاری سهام  مبادرت نمود.

انتقال سهام با سلب سِمَت :

این امر در صورتی  به وقوع می پیوندد که یکی از مدیران خواستار این باشد که  قبل از تصویب ترازنامه و حساب منفعت و ضرر  دوره مالی تمامی  سهام خود را به دیگری واگذار نماید ، که در این شرایط بایستی سِمت از او گرفته شود  و از مدیریت خودکناره گیری نماید. جانشین اوبا توجه و بر اساس  مواد ۱۱۲ و ۱۱۳ ل.ق. از جانب  هیات ‎مدیره یا مجمع عمومی عادی انتخاب می گردد.

انتقال سهام شرکت سهامی خاص در کرج

واگذاری و نقل و انتقال سهام شرکت به شکل‎ها‎ی متفاوتی صورت می‎گیرد از جمله:

  1. در صورتی که چند سهامدار از شرکت خارج شوند و سهام خود را به اشخاص جدید و اعضای قبلی شرکت واگذار کنند.
  2.  در صورتی که یکی از سهامداران از شرکت خارج شود و سهام خود را به عضو جدید شرکت واگذار کند.
  3.  در صورتی که یکی از سهامداران از شرکت خارج شود و سهام خود را به یکی از اعضای سابق شرکت واگذار کند.

 نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص در کرج و شرکت سهامی محدود

واگذاری سهام در شرکت سهامی خاص در کرج

به منظور نقل و انتقال در شرکت‎ها‎ی سهامی خاص بایستی  تمامی افراد واگذارکننده سهامی و گیرنده همانند سهام‎ها‎ی بانام عمل کنند و مالیات خود را به اداره های مربوطه پرداخت کنند.

واگذاری سهامی در شرکت با مسئولیت محدود در کرج

ماده ۱۰۲ ق.ت. بیان می کند که هر گونه نقل و انتقال سهم الشرکه به ثبت رسمی دفترخانه وابسته می‎باشد که به منظور  این امر دفترخانه اسناد رسمی، به ۲ استعلام از اداره دارایی و اداره ثبت شرکت ها نیازمند می باشد.

مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال سهام شرکت در کرج

  1. اصل و رونوشت شناسنامه و کارت ملی کلیه ی  سهامداران اعم ازاعضای  جدید و سابق ارائه شود.
  2. رونوشت آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی ارائه شود.
  3. عکس  آگهی آخرین تغییرات شرکت ارائه گردد. (در صورت وجود داشتن )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *