اظهارنامه مالیاتی شرکتهای تازه تاسیس در کرج

شرکتها و افراد موظف می باشند که در پایان هر سال مالی اظهارنامه عملکرد خود را به اداره مالیاتی حوزه خود ارائه دهند.با توجه به آن مالیات یک سال شرکت یا فرد محاسبه خواهد شد.در این مقاله به تعریف اظهارنامه مالیاتی پرداخته شده است.

مالیات به دو صورت خود اظهاری یا علی الراس محاسبه می گردد.

١- خود اظهاری:

در این روش شرکت یا فرد میزان درآمد خود را در طی سال مالی اعلام می نماید تا بر مبنای آن مقدار مالیاتی که باید پرداخت نماید مشخص شود.در روش خود آظهاری اظهارنامه عملکرد مشتمل برمقدار درآمد، هزینه ها، استهلاک ها و میزان حقوق کارمندان باید تکمیل شود.و به اداره مالیاتی ارائه شود.پس از اینکه اظهارنامه ارائه گردید مورد بررسی و کنترل قرار خواهد گرفت و دایره مالیاتی مدارک و مستندات را وارسی کرده ومعافیت‌ها را نیز محاسبه کرده و مبلغ نهایی مالیات را به مودی اعلام می نماید.

٢- مالیات علی الراس:

چنانچه اظهارنامه مالیاتی که ارائه شده است را اداره مالیات مورد تایید قرار ندهد و یا مودی اظهارنامه ی مالیاتی خود را ارائه ندهد  و یا در صورتی که مؤدی دفاتر و مدارک حسابداری محل کار خود را که اداره مالیات آن را تقاضا کرده است ارائه ندهد در این صورت اداره مالیاتی، مالیات مربوطه را به صورت علی الراس محاسبه می نماید و نتیجه آن به مودی اعلام می شود.

نکات مهم در ارائه ی اظهارنامه مالیاتی

نکته ١- مهلت نهایی ارائه ی ظهارنامه عملکرد سال ۹7 اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) سی و یکم تیرماه ۹8 می باشد.و اشخاص حقیقی نیز باید سی و یکم خرداد ماه اظهارنامه خود را ارائه دهند.

نکته ٢- چنانچه اظهارنامه مالیاتی در زمان تعیین شده ارائه نشود معافیتهای مالیاتی به او تعلق نخواهد گرفت و جریمه ی نابخشودنی برای آنها در نظر گرفته می شود.

نکته ۳- قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحیه ای را از ابتدای سال  تعیین کرده است که از سال  ۱۳۹۵ اجرایی شده است.چنانچه اظهارنامه مالیاتی ارائه نشود  جریمه ای برای او مقرر شده است ،جهت اشخاص حقوقی سی درصد (۳۰%) مالیات تعلق گرفته است، که قابل بخشودگی نمی باشد و جهت دیگر مودیان ده درصد (۱۰%) مالیات مقرر گردیده است.

نکته ۴- در صورت عدم ارائه اظهارنامه در زمان تعیین شده جریمه مالیات دو و نیم درصد (٢.۵%) مالیات به ازای هر ماه در قبال مدت تأخیر از سررسید پرداخت، می باشد.

نکته ۵- چنانچه نگهداری دفاتر قانونی بر عهده ی شما باشد در صورتی که ترازنامه و حساب سود و زیان ارائه نگردد یا دفاتر تسلیم نشود، جریمه ای معادل بیست درصد (٢۰%) برای هر یک از موارد ذکر شده در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *