انواع شرکتهای بازرگانی

تعریف شرکت :

در ایران 8 شکل از شرکت های بازرگانی وجود دارد که توسط قانون تجارت به وجود آمده اند که در این مقاله به تعریف آنها پرداخته شده است:

انواع شرکتهای بازرگانی

این شرکت ها شامل: سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود،‌ شرکت نسبی، شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی، و شرکت‌های تعاونی میشوند.

به این شرکت ها بعد از ثبت موجودیت حقوقی داده میشود به این شکل که خود شرکت نیز صلاحیت انجام امور بازرگانی را داراست. البته باید گفت در کنار این ها شرکت های بازرگانی با مسئولیت محدود و سهامی خاص، فعالیت میکنند. که در این مطلب این موضوعات را بررسی میکنیم.

تعریف و شرایط شرکت سهامی خاص بازرگانی

در شرکت سهامی خاص دست کم 3 عضو باید وجود داشته باشد و سرمایه آن توسط همین اعضا حاصل شود به همین دلیل به آنها سهامدار گفته میشود.که سهمشان به صورت برگه وجود دارد و به قطعات کوچکترو مساوی قسمت میگردد بطوریکه هر سهامدار تعدادی از آنها داراست. در این صورت سهامداران خود بر سهمشان اختیار داشته و میتوانند آن را به دیگری بفروشند.

دو ویژگی دیگر این شرکت عبارت است از : اول اینکه میزان مسئولیت هر عضو به مقدار سهام آن بستگی دارد که این موضوع در شرکت ها با مسئولیت محدود قابل مشاهده است. دوم این که سهامداران نمیتوانند با درج آگهی اعضا بپذیرد و دارایی شرکت خود را بالا ببرد بلکه کل سرمایهباید توسط افرادی که این شرکت را تاسیس کرده اند تامین گردد. در تاسیس این شرکت حداقل سرمایه باید یک میلیون ریال باشد. که اگر این نوع شرکت دچار کسری بودجه گشت باید طی 1 سال آن را تامین کند که در غیر این صورت شرکت تبدیل به نوع دیگری مثل تضامنی یا مسئولیت محدود میگردد.

نکته قابل توجه این است که در نام این شرکت ها وجود کلمه خاص در ابتدا یا انتها کاملا ضروریست. مثلا شرکت سهامی خاص الوند به این دلیل که این شرکت ها زیر مجموعه شرکت های خصوصی بوده و مخاطبان حتما باید متوجه این موضوع شوند.

تعریف و شرایط شرکت با مسئولیت محدود بازرگانی

شرکت های با مسئولیت محدود دست کم باید دو عضو داشته باشند تعهد اعضا در این شرکت برعکس شرکت های تضامنی به میزان دارایی خود در شرکت بستگی دارد پس این یک مزیت برای اعضا بوده که فقط تا انداره سرمایه شان مسئولند. مثلا اگر یک شرکتی با کسری بودجه رویرو شود طویکه این کسری بیشتر از مقدار سرمایه آورده ی این شریک باشد ، او فقط تا میزان داراییش مسئول است. شباهت این شرکت با شرکت های تضامنی در این است که دارایی شرکت به صورت سهم وجود ندارد و شرکا به مقدار در صد آورده شان شریکند.

تاسیس این شرکت از تاسیس شرکت های سهامی حتی خاص خیلی با سهولت بیشتری انجام میگیرد. تنها دو عضو و رعایت مقررات لازم است. حتی اداره این شرکت ها سهل تر ازشرکت های دیگر است و به دو مدیر بسنده میکند در صورتی که مثلا در شرکت سهامی دست کم 3 نفر عضو برای هیئت مدیره احتیاج دارد. در شرکت های با مسولیت محدود هیچگونه اداره یا مرجعی برای نظارت نیست مگر این که تعداد اعضای شرکت بالاتر از 12 شخص بوده و از بین آنها گروهی ناظر برای کنترل عملکرد شرکت تشکیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *