استعلام نام شرکت در سال 1403

نام شرکت وجه تمایزی است که نام و نشان و هویت او را مشخص می کند و سبب شناخت وی و شناساندن ان بین شرکت های دیگر می شود.به همین دلیل است که هر شرکتی باید نام مخصوص به خود را داشته باشد.

قانون بعد از اینکه شرکت ثبت گردید قانون آن شرکت را به عنوان شخصی حقوقی می شناسد و مورد حمایت قرار می دهد.از ان جهت که شخصیت حقوقی و تجاری  از شخصیت حقیقی شرکا جدا است.انتخاب نمودن اسم شرکت بر اساس غیر از اسم حقیقی یا تجاری شریک ها است. قانون تجارت در این رابطه براین باور است که شرکت براساس اسم خاص و ویژه ای تاسیس خواهد شد.

به منظور تعیین نام شرکت موسسین بایستی نظرمطلوب اداره ثبت شرکت ها را به دست بیاورند.در انتخاب نام شرکت بایستی به نکات ذیل توجه نمایید.

شرایط انتخاب نام شرکت

نامی که به منظور شرکت انتخاب می نمایید بایستی دارای سابقه ثبت نباشد و معنا داشته باشد و با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد و حداقل دربردارنده سه سیلاب باشد و غیرفارسی نباشد و واژه بیگانه نباشد و به صورت فارسی باشد.
در دنیای امروز انتخاب نام شرکت بسیار سخت تر از گذشته شده است در صورتی که در گذشته نامی در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده باشد دیگر این قابلیت را ندارد تا در اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد.به منظور همین امر جهت پیشگیری از رد نام انتخابی خود در سامانه اداره ثبت شرکت ها بایستی قبل از ثبت نام شرکت در سامانه ثبت شرکت ها از نام انتخابی خود استعلام بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اساسنامه شرکت به مقاله آن مراجعه نمایید.

استعلام نام شرکت

به منظور حصول اطمینان از عدم ثبت نام انتخابی شرکت می توانید به پایگاه های اینترنتی ذیل مراجعه فرمایید.

پایگاه اینترنتی استعلام اشخاص حقوقی کشور به نشانی http://www.ilenc.ir

سامانه فوق الذکر یکی از معتبرترین شیوه ها به منظور استعلام نام شرکت می باشد که زیرنظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد و علاوه بر شرکت ها کلیه اشخاص حقوقی کشور مانند ارگان های دولتی و شهرداری ها را دربرمی گیرد.
پس از وارد شدن در سامانه،درج نمودن حداقل یکی از سه قلم اطلاعاتی ذیل الزامی است.

  1. شماره ثبت.
  2. شناسه ملی.
  3. نام شخصیت حقوقی.

با وارد نمودن حداقل یکی از اطلاعات فوق،در صورتیکه شرکت مورد نظر قبلا ثبت شده باشد اطلاعات کلی آن شامل نام کامل،تاریخ تاسیس و ثبت،شناسه ملی واحد ثبتی آدرس و کد پستی شرکت قابل رویت می باشد.

پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir

در این روش برای استعلام نام شرکت،پس از ورود به سامانه ی فوق به قسمت آگهی های قانونی مراجعه کنید و با قید نام و تکمیل سایر اطلاعات خواسته شده بر روی گزینه ی جستجو کلیک نمایید.در این پایگاه اینترنتی، تمامی آگهی های
اشخاص حقوقی به همراه اطلاعاتی نظیر نام شرکت،موضوع شرکت و مشخصات اعضای شرکت جهت اصالت سنجی در دسترس خواهد بود.

نکات مهم در انتخاب نام شرکت

در انتخاب نام شرکت،رعایت نکات ذیل الزامی است.

  1. در انتخاب اسامی،از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراَ تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد استفاده نشود.
  2. استفاده از اسامی مشهوره که باعث فریب افکارعمومی می شود ممنوع می باشد.
  3. از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.
  4. در انتخاب نام شرکت حتماَ باید از اسم خاص استفاده شود.
  5. برای انتخاب نام شرکت،نباید از کلمات کلیشه ای و خسته کننده استفاده کرد.
  6. استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
  7. اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.
  8. استفاده از کلماتی از قبیل بنیاد،انجمن،کانون،تشکل،بانک،بهداشت،گمرک،ارشاد،تبلیغ،لیزینگ و … در نام شرکت یا موسسه ،مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد.
  9. استفاده از اسامی ائمه و نام های متبرکه در موسسات خیریه،فرهنگی و شرکت های خدمات زیارتی پس از اخذ مجوز و در صورت رعایت سایر موارد ،ممکن می باشد.

متقاضیان محترم در صورت مواجه شدن با هر سوال یا مسئله ای با مشاوران و کارشناسان گروه ثبت پایش در ارتباط باشید.

از همراهیتان سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *