محصولات دانش بنیان در کرج

به طور اساسی شرکت دانش بنیان، تولید‌کننده‌ی کالا نمی‌باشد و هم چنین، زمین یا ماشین آلات خاصی هم  ندارد. به صورت عمده عده‌ای از اشخاصی که دارای تحصیلات عالیه می‌باشند و تجربه کافی هم دارند دست به خلق اطلاعاتی می‌زنند که این اطلاعات محصولات شرکت به شمار می‌رود و سبب کسب درآمد بسیار زیادی می‌گردد..

یکی از دغدغه‌های همیشگی و اصلی شرکت موضوع طرح‌های صنعتی و مالکیت معنوی محصولات می‌باشد که، که نگهداری  حقوق معنوی این اطلاعات، یکی از مهم‌ترین و بنیادی ترین مسأله‌های حقوقی در شرکت‌های دانش بنیان می‌باشد، به دلیل این که  این دارایی‌ها را نمی‌توان لمس کرد.

اهداف شرکت دانش بنیان در کرج

هدف ازتأسیس و راه اندازی  شرکت‌های دانش بنیان افزایش و توسعه‌ی علم، ثروت، گسترش اقتصاد دانش محور و استفاده باصرفه‌تر  از پتانسیل‌های دانشگاه‌ها و اداره‌های  پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات  می باشد.

از دیگر اهداف شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان می‌توان به مواردی مانند  توسعه‌ی هدف‌های علمی کشور حاوی گسترش و استعمال اختراع و نوآوری، تجاری‌سازی نتیجه های پژوهش و گسترش حاوی طراحی و تولید کالا و خدمات محصولات دانش بنیان با ارزش افزوده فراوان اشاره نماییم.

نشان های تشخیص شرکت های دانش بنیان در کرج

مشخصه‌های تشخیص شرکت‌های دانش بنیان، به دو دسته مشخصه‌های عمومی و اختصاصی تقسیم می‌گردند. شرکت‌های متقاضی بایستی  علاوه بر مشخصه‌های عمومی، شرایط مشخص شده در یکی از سه دسته مشخصه‌های  اختصاصی را هم فراهم کنند.

شاخص های عمومی

لااقل دو سوم از اعضای هیات مدیره شرکت بایستی، حداقل دو مورد از شرایط ذیل را فراهم نمایند.
  1. حداقل بایستی  دارای مدرک کارشناسی باشند.
  2. بایستی حداقل 3 سال سابقه فعالیت کاری یا علمی درزمینه‌ی  فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند.
  3. حداقل بایستی شامل یک اختراع ثبت شده و بررسی شده داخلی یا یک اختراع بین‌المللی که با زمینه‌ی کاری مرتبط شرکت در ارتباط باشد.
  4. بایستی لا اقل نصفی از درآمد شرکت در یک سال مالی گذشته شرکت،متاثر از فروش فناوری،کالا و یا خدمات دانش بنیان(شامل خدمات تحقیق و گسترش و طراحی مهندسی که مرتبط  با لیست  کالاهای دانش بنیان و خدمات تخصصی دانش بنیان)آن شرکت به وسیله‌ی قرارداد باشد. تبصره:شرکت‌هایی که در مرحله تجاری‌سازی نخستین  کالای دانش بنیان خود می‌باشند، چنانچه  در بردارنده‌ی  تولید پایلوت موفق هستند، و از مراجع صلاحیتدار داخلی یا بین‌المللی مجوز‌های لازم را دریافت کرده باشند، و شامل بازاری با اطمینان و یا اعلام نیاز دارای اعتبار به همراه قرارداد تولید کالا باشند،از رعایت نمودن  بند 1-2 معاف هستند.
  5. برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت سابقه بیمه پرداختی  بایستی، حداقل 6 ماه باشد.

شاخص های اختصاصی

شرکت متقاضی بایستی  علاوه بر این که دربردارنده‌ی  مشخصه‌های عمومی باشند می‌بایست دارنده‌ی تمامی شرایط اختصاصی در یکی از دسته‌های ذیل هم  باشند:
  1. شرکت‌های تولید‌کننده کالاهای دانش بنیان
  2. شرکت بایستی  تولید‌کننده کالا یا کالاهای دانش بنیان متناسب با  لیست کالاهای دانش بنیان تصویب شده کارگروه باشد که در 2 سال گذشته آن‌ها را در چارچوب  کالاهای جدید یا گسترش یافته ارائه نموده  و دانش فنی آن را از طریق انتقال یا خلق دانش فنی،به وسیله‌ی فعالیت‌های تحقیق و گسترش، نهادینه نماید.
با توجه به “نظام نامه‌ی  تشخیص شرکت‌ها و موسسه‌های  دانش بنیان “تصویب  کارگروه  تحقیق و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسه‌های دانش بنیان و تصدی بر اجرا”یکی از شروط‌های لازم جهت  شرکت‌های تولید‌کننده و دانش بنیان،تولید نمودن کالاهای دانش بنیان می‌باشد.

محصولات دانش بنیان در کرج

براساس  دو رویکرد،این محصولات مشخص شده است:
  • زمینه‌هایی که وجود کالاهای دانش بنیان و یا فناوری بالاتر در آن‌ها وجه‌ای پیروز دارد و میانگین فعالیت‌های بررسی  و گسترش  درآن‌ها بیشتر از دیگر زمینه‌های فناوری و صنعتی می‌باشد. مانند  حوزه‌های فناوری زیستی(پزشکی،کشاورزی،صنعتی و محیط زیست)، فناوری نانو (محصولات و مواد)، فوتونیک و اپیتک (موادقطعات و سامانه ها)، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری، انرژ‌ی‌های نو(هسته‌ای و تجدید پذیر) دارو، الکترونیک،مواد پیشرفته، ساخت و تولید پیشرفته و هوافضا (پرنده‌ها، ماهوا ره‌ها و موشکها)
  • دیگر  حوزه‌ها و بخش‌هایی که وجود کالاهای دانش بنیان در آن‌ها تصرف ندارد، اما نفوذ فناوری‌های بالاتر و شکل‌گیری محصولات دانش بنیان در آن هارویت می‌شود. (مانند نفت و گاز، عمران و حمل و نقل، برق، معدن کشاورزی، آب و هوا)

مشخصه های كالاها وخدمات دانش بنيان در کرج

  •  فناوری زیستی (پزشکی، کشاورزی، صنعتی و محیط زیست)
  •  فناوری نانو (محصولات و  مواد )
  • اپتیک و فوتونیک (مواد، قطعات و سامانه ها)
  •  مواد پیشرفته  شیمیایی و غیر شیمیایی  (فلزات، کامپوزیت‌ها، سرامیک‌ها، پلیمرها   )
  • الکترونیک و کنترل (میکروالکترونیک، قطعات، مدارها، سخت‌افزار کامپیوتر و سامانه ها)
  • فناوری اطلاعات وارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری.
  •  تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهی.
  • داروهای پیشرفته و مهندسی پزشکی.
  •  هوافضا (پرنده‌ها، ماهواره‌ها، موشک ها)
  •  انرژی (هسته‌ای، نفت و گاز و تجدید پذیر)
  •  محصولات پیشرفته دیگر زمینه ها(رباتیک و …)
  •  صنایع و محصولات  دریایی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *