راهنمای ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقوقی در سال 1403

بعد از آن که هر شرکت و یا مؤسسه‌ای ثبت گردید و آگهی تأسیس آن صادر شد بایستی  تا مدت زمان دو ماه در دارایی پرونده  تشکیل دهد  و به منظور دریافت کد اقتصادی مبادرت نماید. کد اقتصادی شماره ای  ۱۲ رقمی می‌باشد و برای اشخاص حقیقی و حقوقی مشغول به تولید کالا و خدمات می‌باشد تعیین گردیده است. این کد به منظور شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استعمال  می گردد. به همین دلیل طبق  قانون مالیاتی تصویب شده است که، کلیه‌ی  شرکت‌های ثبت شده بایستی کد اقتصادی را دریافت نمایند.

کلیه‌ی اشخاص حقیقی یا حقوقی که دربردارنده‌ی کد اقتصادی نمی‌باشند روال  مالیاتی آن‌ها با مشکل مواجه می‌شوند و چنانچه  به منظور پرونده مالیاتی مبادرت نکنند و آن را  تشکیل ندهند در برابر مقررات وقانون‌های  اداره  امور مالیاتی کشور علی الراس شناخته می‌شوند.

اشخاص مکلف به اخذ کد اقتصادی

1- کلیه  اشخاص حقوقی که در زمینه ی تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، پراکنده ساختن  کالاها و کارهای  خدماتی فعالیت دارند.

2- کلیه ی  اشخاص حقیقی که در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، پراکنده ساختن کالا و خدمات فعالیت می کنند.

اشخاص حقیقی بایستی پروانه ی کسب و کار را از مراجع مربوطه دریافت نموده باشند و دربردارنده ی  فعالیت تجاری باشند و برای دریافت کد اقتصادی  واجد شرایط باشند.

همان گونه که ذکر شد،جهت دریافت  برگه ی کد اقتصادی الزامی و ضروری می باشد که  نخست  برای شرکت مورد نظر پرونده مالیاتی تشکیل دهند. اشخاص حقیقی یا حقوقی که برای تشکیل پروتنده مالیاتی مبادرت نمی کنند در برابر مقررات  و قوانینو قانون های  نهاد  امور مالیاتی کشور ،علی الراس شناخته می شوند.

اشخاصی که موظف نیستند کد اقتصادی دریافت کنند به شرح ذیل می باشد:

  1. مسجدها  و تکیه ها.
  2. اشخاص حقیقی که به فعالیت هنری از جمله فیلم سازی و فعالیت های مرتبط،طراحی،خطاطی،نقاشی،نویسندگی،ترجمه کتاب،گرافیک و ویراستاری مشغول به فعالیت می باشند.
  3. اشخاص حقیقی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی مشغول می باشند.از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی.
  4. انجمن های امور صنفی ( به موجب مواد 4 و 23 قانون نظام صنفی،انجمن هایی که این اجازه را ندارند تا فعالیت های اقتصادی داشته باشند.)
  5. اشخاص حقیقی که مشغول  به فعالیت پیمانکاری می باشند و شرایط ذکر شده در بند(الف-2) این ایین نامه را شامل  نمی باشد مشروط به این که ارزش قرارداد و یا مبلغ دریافتی کل قراردهای آن ها درطول  یک سال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد.

مراحل اخذ کد اقتصادی فعلی (12 رقمی)

همان گونه که ذکر گردید ،به منظور دریافت کد اقتصادی بایستی تا مدت زمان 2 ماه بعد از ثبت شرکت و یا دریافت کارت بازرگانی، با در بر داشتن معرفی نامه و یا وکالت نامه به موسسه دارایی که در پیرامون فعالیت واقع گردیده است رجوع کنید و به منظور تعیین حوزه مالیاتی خود و دریافت نمودن  شماره اقتصادی  کارهای لازم را انجام دهید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد اقتصادی

  1. دفترچه  را از واحد اطلاعات و خدمات نهاد  دارایی دریافت کنید و آن ها را کامل کنید.
  2. فرم های مربوطه را از واحد ثبت و شناسایی نهاد  دارایی دریافت کنید و آن ها را کامل کنید.
  3. نسخه مدارک شناسایی کلیه ی  اعضای هیات مدیره را ارائه دهید.
  4. نسخه اساسنامه را ارائه دهید.
  5. نسخه اظهارنامه شرکت  و یا شرکت نامه و تقاضانامه در شرکت های غیر سهامی را ارائه دهید.
  6. نسخه آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی در 2 رونوشت ارائه گردد.
  7. نسخه آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن ارائه گردد.
  8.  در صورتی که نسخه پروانه بهره برداری یا جواز تاسیس وجود دارد ارائه گردد.
  9. نسخه  سند مالکیت مقر قانونی شرکت که در آگهی تاسیس درج شده است و در صورتی که ملک اجاره ای می باشد نسخه  قرارداد اجاره که مورد تایید واحد مالیاتی محل حدوث می باشد ارائه گردد.
  10. نامه آغاز و یا عدم آغاز به فعالیت شرکت و رونوشتی از  آن بعد از ثبت در دبیرخانه ارائه گردد.
  11. مالیات حق تمبر به موسسه دارایی پرداخت گردد.
  12.  مدارک مورد نیاز دیگری  که به وسیله موسسه امور مالیاتی تقاضا می شود ارائه گردد.

مراحل ثبت نام و اخذ کد اقتصادی جدید

_ وارد سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی http://tax.gov.ir شوید.

_ از منوی سمت راست گزینه ی “ورود به سامانه” را انتخاب کنید و برروی گزینه ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی کلیک کنید.

_ بر روی گزینه ی “سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی” کلیک نمایید.

_ اطلاعاتی که در سامانه از شما خواسته شده است را وارد نمایید.

_ بعد از آن که مرحله های فوق سپری شد ،پاکتی که به نام کاربری و رمز ورود موسسه امور مالیاتی مربوط می باشد برای شما ارسال می گردد.

_ بعد آن که پاکت را دریافت نمودید ، بایستی به صورت مجدد به سامانه ی سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایید و با وارد شدن به سامانه،اطلاعاتی که از شما خواسته شده است است متناسب با اسناد قانونی و ثبتی وارد کنید.

_ درصورتی که در این مرحله اشکال یا نواقصی در اطلاعاتی که وارد نموده اید وجود نداشته باشد برای شما کد اقتصادی جدید ارسال می شود.

گروه ثبت پایش می تواند شما را در اخذ کد اقتصادی راهمنمایی نماید فقط با یک تماس تلفنی

 چند نکته

_به منظور ردجویی از وضعیت ثبت نام کد اقتصادی قادر می باشید  با مراجعه نمودن به سامانه ی نهاد امور مالیاتی قسمت پیگیری پرشتاب وضعیت ثبت نام کد اقتصادی” و وارد کردن نام کاربری و رمز ورود از آخرین وضعیت کد اقتصادی خود با خبر شوید و در صورتی که از جانب اداره هرگونه اشکال یا نقصی وجود داشته باشد بایستی به منظور برطرف سازی مشکل یا هر گونه نقص مبادرت کنید.

_به منظور دریافت کد اقتصادی جدید، بایستی پرونده مالیاتی خود را از سازمان امور مالیاتی کامل کرده و شماره واحد مالیاتی،کد اقتصادی 12 رقمی و کلاسه پرونده  را  اخذ کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *